Wortelkanaalbehandeling

Wortelkanaalbehandeling (endodontologie). Een wortelkanaalbehandeling wordt veelal uitgevoerd om twee redenen: bij een zenuwontsteking (‘irreversibelepulpitis’) of bij wortelpuntontsteking (‘parodontitis apicalis’)

Bij een pulpitis-klacht is de zenuw overgevoelig voor temperatuurschommelingen, meestal voor koude temperaturen. Dit merkt u bijvoorbeeld wanneer u een koud glas water drinkt, of bij het eten van een ijsje. De zenuw is bij puplitis onherstelbaar beschadigd, en dus niet meer genezen worden.

De tand of kies zal daarom moeten worden verwijderd. Bij een parodontitis apicalis is de zenuw niet zozeer beschadigd, als wel dood. De zenuw zal dus ook niet meer reageren op kou; wel kan er soms een pijnprikkel ontstaan door warmte. Dit wordt veroorzaakt door gassen in het wortelkanaal, die ontstaan na de dood van de zenuw. Deze gassen zetten uit bij warmte waardoor de druk in wortelkanaal toeneemt en pijn veroorzaakt. De pijn is met name voelbaar bij dichtbijten en tikken op het gebitselement. Het wortelkanaal zal in beide gevallen moeten worden schoongemaakt door een gaatje te maken vanaf het kauwvlak om zo in de zenuwkamer te komen. Hier vanuit kunnen er tussen de één en vier zenuwkanalen de wortels in lopen. De wortelkanalen worden met kleine vijltjes gereinigd en schoongespoeld met een desinfectans.

Nadat de kanalen zijn schoongemaakt, worden deze nauwkeurig afgesloten met een bijzonder soort rubberen stiften (‘guttapercha-stiften’), en wordt het geheel weer afgesloten met een vulling van composiet.

Een wortelkanaalbehandeling is een meer ingrijpende behandeling dan bijvoorbeeld een vulling, maar hoeft absoluut geen pijn te doen en kan in vele gevallen volledig en goed verdoofd worden.